Prisen gik til Hostel hunden Charlie på Danhostel Silkeborg.
Ferie i Danmark er populært, viser ny undersøgelse
Hvis man ikke vidste det, så er det netop blevet bevist: Ferie i Danmark er populært, og nye tal viser, at 80 pct. af danskere ferierer i Danmark mindst én gang årligt. Og dét i tider, hvor man måske nemt kan få den tanke, at ferien helst skal være vildt eksotisk og gå til et nærmest ufremkommeligt sted på kloden. Men nej. Det er populært at spendere feriedagene i det nære.
Danskerne elsker at holde ferie i Danmark, og ifølge en ny undersøgelse foretaget af Danhostel tager 4 ud af 5 på weekendtur eller ferie i kongeriget mindst én gang årligt. Spørger man danskerne, der vælger at holde ferie herhjemme, hvad de får ud af en ferie i Danmark, er der ikke den store tvivl om, hvorfor det nære rejsemål kan udkonkurrere det fjerne.
Danskerne får tid til at tale mere sammen end i hverdagen, nævner over halvdelen af de adspurgte (52 pct.), og så kan der skabes minder sammen på en rejse i Danmark (52 pct.), ligesom vi kommer tættere på hinanden (41 pct.). Ole Andersen, direktør for Danhostel, som er brancheorganisation for 62 vandrerhjem i Danmark, kan genkende tendensen:
”Den nære ferieform – og livsstil – vinder frem i disse år. En tendens, vi opfatter som et modtræk til den travlhed, mange oplever i hverdagen, og den mere egoistiske online-tilværelse. En negativ bølge, som mange danskere har redet med på, men også døjet med og forsøgt at stoppe. I Danhostel hylder vi princippet om at give vores gæster en krammer og det gode, personlige værtskab, og det giver pote, kan vi mærke. Krammeren er konkret, men også et symbol på den nærhed og fælleskabsfølelse, vi ønsker at give vores gæster på vandrerhjemmene rundt omkring i landet”, siger Ole Andersen.
Men det er ikke kun ønsket om at komme ned i gear i nære omgivelser, der motiverer danskerne til at tage på ferie i hjemlandet. Det er også et ønske om at lære Danmark og landets byer og karakteristika bedre at kende. Det mener 37 pct. af de respondenter, som vælger ferien i Danmark til. Og så er der gode muligheder for at være aktive sammen (34 pct.), når familien, parret eller gruppen drager på tur i Danmark med masser af cykel- og vandrestier, trætopsbaner, minigolf og vandoplevelser som vandlande eller det nye SUP (Stand Up Paddling), sejlads eller windsurfing på søer og i havet.
”Danmark egner sig jo fortrinligt til at komme i form eller prøve kræfter med nye sportsgrene, og det er sjovt, når familien eller grupper kan gøre det sammen. Vores indtryk er, at flere og flere danske børnefamilier ønsker at få adrenalinen op sammen og give plads til det fysiske samvær også som modspil til al den stillesidden foran en skærm. Værterne på vandrerhjemmene rundt om i Danmark får mange forespørgsler på, hvordan man kan være aktive sammen, hvad enten vi er i Silkeborg, i Skagen eller i København, og det er bl.a. her det gode værtskab viser sig, for de lægger en stor indsats i at guide gæsterne til de helt rette oplevelser”, siger Ole Andersen.
Danhostels filosofi synes at virke, for i perioden 2012 – 2017 har brancheorganisationen haft en fremgang på 9 pct. Sidste år kunne Danhostel notere 970.000 overnatninger med en fordeling på 50 pct. familier og 50 pct. grupper som f. eks virksomhedsafdelinger på seminar, yoga-retreats eller lejrskoler.
Læs mere om ferie i Danmark på vores guide sider.
Hvad får du og dem du rejser med ud af det, når du tager på ferie/weekendtur i Danmark? Vælg gerne flere svar*
- Vi kommer tættere på hinanden 41 pct. (større intimitet)
- Vi får tid til at tale mere sammen 52 pct. end i hverdagen
- Vi kan være aktive samme 34 pct.
- Vi kan skabe minder sammen 52 pct.
- Vi lærer Danmark og landets byer 37 pct. og karakteristika bedre at kende
- Danske regioner og danske dialekter 6 pct. bliver tydeligere for os
- Søskende eller andre familiemedlemmer 11 pct. genfinder hinanden
- Andet 9 pct.
- Ved ikke 4 pct.
*Respondenter der tager på ferie/weekendtur i Danmark mindst en gang årligt, hvor de overnatter minimum en gang Undersøgelsen er foretaget online af Kompas Kommunikation og YouGov i vinteren 2018 blandt 1.023 danskere Respondenterne er efterfølgende vægtet, så de afspejler befolkningens alder, køn og region jævnfør Danmarks Statistik.
Yderligere relevant datagrundlag kan revideres gennem Kompas Kommunikation.
Kontakt og yderligere information:
Kompas Kommunikation
Rikke Koks Andreassen
+45 53385030
Rikke@kompas.dk