Danhostel henter ny direktør med stærke kompetencer indenfor kultur, fritid og idræt

Den 1. januar 2023 tiltrådte 54-årige Mads Stendorf Hansen stillingen som ny direktør for brancheforeningen Danhostel, der pt. har 60 medlemmer i Danmark. Den nye direktør kommer med en baggrund fra det kommunale regi, hvor han bl.a. i mere end 10 år var kultur- og idrætschef i Esbjerg Kommune og i de seneste 2½ år har siddet som kultur- og fritidschef i Aabenraa Kommune. Sine mange års erfaring fra arbejdet med kultur, fritid og idræt er netop kompetencer, som er både vigtige og nyttige i den nye stilling som direktør for Danhostel. Den nye direktør har bl.a. ønske om at styrke og udvikle Danhostels kerneforretningsområder indenfor lejrskoler, idrætsforeninger og fritidsturisme samt sætte øget fokus på et tættere lokalforankret samarbejde mellem de enkelte Danhostel og de aktører, som findes i de byer, hvor Danhostel er repræsenteret. Mads Stendorf Hansen er bosiddende med sin familie i Esbjerg, men vil have fast kontorplads på Danhostels hovedkontor i København.

Bestyrelsesformanden hos Danhostel ser frem til samarbejdet med ny direktør

For bestyrelsesformand i Danhostel, Poul Kristian Mouritsen, er den nye direktør en ”gammel” kending. Mads Stendorf Hansen var kort forbi Danhostel i 2020, hvor han var ansat som sekretariatschef. Men grundet logistiske udfordringer med at flytte familien fra Jylland til Sjælland, måtte han på daværende tidspunkt stoppe det gode samarbejde. For Danhostel lå det derfor lige til højrebenet at gå i dialog med Mads Stendorf Hansen igen, da man påbegyndte søgningen efter en ny direktør. Poul Kristian Mouritsen, bestyrelsesformand hos Danhostel, udtaler:

- Vi havde som bekendt fornøjelsen af at samarbejde med Mads Stendorf Hansen tilbage i 2020, og her havde vi et ganske kort, men yderst godt samarbejde med Mads, og der skal ikke herske tvivl om, at jeg og den øvrige bestyrelse hos Danhostel rigtig gerne ville genoptage det gode samarbejde. Mads’ baggrund og erfaring med at arbejde indenfor kultur, fritid og idræt passer perfekt til de områder, som vi netop ønsker at udvikle hos Danhostel. Jeg ser meget frem til samarbejdet med vores nye direktør og er overbevist om, at vi med Mads har fundet den helt rette person, som sammen med vores lokale Danhostel værter kan være med til at sikre en fortsat positiv udvikling af virksomheden.

Danhostels nye direktør sætter sig på posten med masser af spændende planer og visioner for både den strategiske udvikling af virksomheden og for det enkelte Danhostel medlem. Det er vigtigt at styrke det interne arbejde i Danhostel, men også at søsætte nye planer for udvikling af virksomheden. I arbejdet med at udvikle virksomheden kommer den nye direktør også til at trække på sin internationale erfaring, som han har hentet fra fire år i udlandet, i bl.a. USA. Mads Stendorf Hansen, ny direktør for Danhostel uddyber:

- Jeg ser det som en af mine fornemste opgaver at være med til at sikre, at vores medlemmer får de allerbedste betingelser i fremtiden. De seneste år med global pandemi efterfulgt af økonomisk krise, mangel på arbejdskraft, mv. har naturligt medført, at mange af vores hostels står med en del udfordringer, som vi nu i fællesskab vil forsøge at løse. Vi er derudover en del af en branche i hastig forandring; kunderne ændrer forbrugsadfærd, digitaliseringen gør at vi skal skærpe bl.a. vores markedsføring og strukturen og sammensætningen erhvervsmæssigt i de små lokale byer rundt om i landet ændrer sig ligeledes. Det skaber nye udfordringer, men også nye muligheder for os, der er en del af overnatningsindustrien.

- Jeg tror, at det i fremtiden vil blive endnu vigtigere at søge nye alliancepartnere, tværgående samarbejder og i det hele taget arbejde for et større fællesskab blandt aktørerne i vores branche og i lokalområderne. Vi kommer til at skulle tænke nyt ikke mindst for at imødekomme den nye type af gæster, som venter forude. Og jeg ser meget frem til sammen med mine Danhostel kollegaer at sikre den rette udvikling af Danhostel, så vi som den betydelige spiller, vi er i overnatningssektoren er klar til at matche de krav og ønsker, som morgendagens gæster vil stille til os alle.

Mads Stendorf Hansen, direktør Danhostel

Telefon: 22 61 82 01 / Mail: mads@danhostel.dk

Poul Kristian Mouritsen, bestyrelsesformand Danhostel

Telefon: 23 39 71 15 / Mail: formand@danhostel.dk

Læs mere om Danhostel på www.danhostel.dk

Fakta om ny Danhostel direktør

Alder:            54 år

Bosiddende:   I Esbjerg

Familie:          Gift med Rie. Sammen har parret to børn på hhv. 18 og 16 år.

Fritid:            Løb, fitness og tid med familien i nyt sommerhus på Fanø.

Karriere:

• 2020-2022 - Chef Kultur og Fritid, Aabenraa Kommune
    • 2020-2020 - Sekretariatschef Danhostel
    • 2009-2020 - Chef Kultur og Idræt, Esbjerg Kommune
    • 2006-2009 - Projektleder borgmesterkontoret Ikast-Brande Kommune
    • 2003-2006 - Informationsleder Ikast-Brande Kommune

Uddannelse:

• International Executive Master (2015), Copenhagen Business School
    • Auditor, Mediascience, American Literature (2000), Sarah Lawrence College, New York
    • Cand. Phil, dansk og medievidenskab (1995), Aalborg Universitet

Fakta om Danhostel:

• 60 hostels er tilknyttet Danhostel-kæden (2023)